מה זה בדיוק הערכת עובדים?

הערכת עובדים

מהי התפוקה של העובד? מהי התרומה שלו למפעל? עד כמה מועיל עובד מסוים לחברה? ובכלל, האם כל העובדים מצדיקים את עלויות השכר שלהם? מי מהם ראוי לקידום? ובמי כדאי ונכון להשקיע? בכל עסק או חברה שבהם מועסקים מספר עובדים יש צורך להעריך את התועלת שכל אחד מהעובדים נותן לבית העסק, ולקבל על סמך כך החלטות באשר להמשך.

במי שווה להשקיע?

במקרים רבים תרים בבית העסק אחר עובדים איכותיים אשר בהם שווה להשקיע; לשלוח להשתלמויות, לקדם בתפקיד וכן הלאה. כמובן שבחירת העובדים הללו איננה מקרית. מדובר בבחירה אשר מתבצעת על סמך היכולות של העובדים, המוטיבציה והחריצות שלהם במקום העבודה. כאשר עובד מוכיח יכולות וכישורים, הוא מנהל את יומו בחריצות ונותן ערך רב לחברה הרי יהיה שווה להשקיע בו ולקדם אותו להליך פיתוח מנהלים לטובת החברה בעתיד.

כיצד מבצעים הערכת עובדים?

למעשה בכל מקום עבודה בו יש מעקב סביר אחר העובדים מתקיימת הערכה ספונטנית בכל עת. המעסיק שמשלם בכל חודש את משכורותיהם של העובדים או בא כוחו עוקב אחר הישגים, בוחן הספקים ומבקש לוודא כי השכר שמשולם לעובדים הינו מוצדק. אך יש מקרים רבים בהם נוצר צורך לבצע הערכת עובדים מקצועית ומדוקדקת. דהיינו, להעריך את היכולות ואת העשייה של כל אחד באופן מדויק. תהליך כזה נועד להצביע מי מהעובדים יפוטר, איזה מהם יקודם בדרגה וכן הלאה.

אל מי פונים על מנת לבצע הערכת עובדים מקצועית?

הערכת עובדים מקצועית זה תהליך מובנה אשר מתבצע על ידי חברות המתמחות בייעוץ לחברות הייטק למשל. לחברות אלו יש הבנה רבה בניהול עובדים ובייעוץ ארגוני. אנשי מקצוע מטעם החברה מגיעים למקום העבודה ובאמצעות פעולות שונות הם בוחנים את העובדים ואת הביצועים שלהם. את המסקנות הם מעלים על כתב וכל עובד מקבל התייחסות אינדיבידואלית. בהתאם למסקנות שעולות יומלץ על הצעד הנכון והמתאים. המטרה היא לייעל את העסק, לכוון את משאבי המשכורת לייעוד רווחי שמצדיק את עצמו. ולהפחית במידת האפשר את התשלומים לעובדים שאינם עובדים ביעילות הנדרשת. צעד כזה אמנם משנה את מצבת העובדים אך משפר את המאזן הכספי.